Monday 12 October 2015

Filled Under:

Tak Ramai Yang Tahu Sejarah Asal Penjara Muar Yang kini Benjy Ditempatkan Sebelum ke tali Gantung


Betul tak bila kita dengar tentang Benjy dengan penyalah gunaan dadah MESTI kita sedia tahu yang Benjy dipenjarakan di PENJARA MUAR, adakah kita tahu sejarah wujudnya penjara muar? Mari kita kongsikan sejarah penjara muar Tempat Benjy kene tahan ni. 





Bangunan yang sedia ada hari ini, dibina pada tahun 1927 bagi menempatkan budak-budak nakal. Apabila terbina nya Sekolah Henry Gurney, Telok Mas, kesemua penghuni-penghuni pusat ini dipindahkan ke sana pada tahun 1950. Penjara ini ditutup seketika. Pada tahun 1958, tempat ini dibuka semula dengan nama Tempat Tahanan. 

Pada tahun 1959, tempat ini sekali lagi ditukar nama kepada Tempat Tahanan Perlindungan. Pada tahun 1973, tempat ini ditutup dan semua tahanannya dipindahkan ke Tempat Tahanan Perlindungan Kamunting, Perak.

Pada bulan Oktober 1976, sejumlah 50 orang pegawai penjara bujang dari seluruh institusi penjara di Semenanjung Malaysia dipindahkan ke institusi ini bagi membuat kerja-kerja pembersihan awal dan persediaan untuk menerima orang-orang tahanan yang akan dipindahkan dari Pusat Pemulihan Akhlak, Pulau Jerejak, Pulau Pinang secara berperingkat-peringkat.

Begitulah sejarah ringkas tentang penjara muar, tetapi sekarang penjara muar ni lebih kepada pesalah kes penyalahgunaan dadah. Kes2 macam ni memang popular di muar, kerana muar pun antara kawasan gelap aktiviti pengedaran dadah.Bahkan ada juga persalah yang berada di negeri sembilan, juga di tempatkan disi. 

Sekarang tak macam dulu,tahukah anda penjara muar ni di tengah2 pusat bandar muar? Betul2 je tepi jalan bersebelahan dengan hospital pakar sultanah fatimah. Walaupun begitu tiada sebarang kes tentang banduan lari atau terlepas, kerana abang2 warden sana semuanya garang2, hehe.




0 comments:

Post a Comment